آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

ارائه روش های موثر برای فرایند یاددهی-یادگیری
آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

ارائه روش های موثر برای فرایند یاددهی-یادگیری

آدمی ذاتاً آماده یادگیری است

خب ! دوستان ... بلاگفا حالش خوب شد . گرچه حال من رو حسابی رفت .این همه منتظر موندم تا نتیجه رو بهتر از این ها ببینم .اما دوسال از نوشته ها نیستند و همه برباد فنا رفته اند . شاید دیگه برنگشتم به این سرویس دهنده و همین جا نوشته های خودم رو ادامه دادم . الان هم می خواهم از کتاب روانشناسی رشد دکتر علی اکبر شعاری نژاد برایتان مطلبی بیاورم .



در صفحه 294 از کتاب روان شناسی رشد دکتر شعاری نژاد ، چاپ هفدهم در مورد اقسام یادگیری آمده است :


یادگیری را معمولاً بر حسب رفتارها و افکاری که دربرمی گیرد مطرح می کنند .زیرا یادگیری ، چنان که گفتیم ، تغییری را ضمن تجربه شامل می شود .بنابراین ، می توان سؤال کرد تغییر ناشی از یادگیری در چه جنبه هایی از رفتار ظاهر می شود ؟ درواقع ، وقتی یاد می گیریم برای پیدایش تغییر در خویشتن تلاش می کنیم و این تغییر ممکن است به شکل های ایجاد ، اصلاح، و تکمیل یا به طور کلی افزایش و کاهش ظاهر شود .به عبارت دیگر ، پس از آن که آموختیم ، رفتار یا فکر ما دیگر آن نیست که قبلا داشتیم بلکه تغییر یافته است که این تغییر ممکن است بی درنگ ظاهر شود مانند آموختن جدول ضرب ، یا در بلند مدت خودش را نشان دهد مانند پیدایش عادت های بهداشتی .


رفتار آدمی دارای سه بعد یا سه جنبه است از این قرار :

الف . بعد شناختی شامل افکار ، عقاید ، معلومات .

 ب . بعد روانی حرکتی شامل همه مهارت ها .

پ . بعد عاطفی و اجتماعی شامل احساسات ، گرایش ها ، ارزش ها .


یادگیری در هر یک از ابعاد مذکور ، به صورت تغییری در ان بعد ظاهر می شود ، مثلاً معلومات ما زیاد یا اصلاح و یا کامل می شود ( بعد شناختی ) مهارتی را می آموزیم مانند رانندگی ( بعد روانی حرکتی ) ؛ نظر یا دیدگاهمان نسبت به شخص ی چیزی عوض می شود یا خوش بین یا بدبین می شویم ( بعد عاطفی و اجتماعی ).

درباره این که آدمی چگونه یاد می گیرد نظریه های مختلفی مطرح شده اند .در بعضی آن را نتیجه و محصول برقراری تداعی یا رابطه بین محرک های خاص ( عوامل خارجی یا محیطی مؤثر در فرد ) و پاسخ های خاص ( واکنش فرد ) می دانند ( نظریه های شرطی کلاسیک و عامل .....


ادامه ی متن را در کتاب روان شناسی رشد ؛ دکتر علی اکبر شعاری نژاد ؛انتشارات اطلاعات ، بخوانید .

نظرات 4 + ارسال نظر
ارمغان سلامتی دوشنبه 8 تیر 1394 ساعت 18:46 http://salamat4you.mihanblog.com/

دوست من
برخیــــــــــز بسم اللہ بگو و مطمئن باش:
"خیلی با ارزشی"
‌همین ڪہ خــــــــــداوند از روحش در تو دمیــده... وجهان را برای آرامش تو آفریده...
یعنی خیلی برای خدا عزیزی...
پس * بخنـــــد * ببخش * مهربان باش * و زندگی ڪن... .
فرصت ما تڪرار نمی شود وعزیزانمان هم... الهی تنت سالم دلت شاد
روحت آرام
و زندگی ات پُراز عشق

معلم پویا6 شنبه 6 تیر 1394 ساعت 16:44 /http://atashnema.mihanblog.com/

سلام طاعات قبول،وب جالبی داریدبا افتخار لینک شدید لطفا به وب منم سربزنیدولینکم کنید.

سلام .ممنونم طاعات شما هم قبول همکار گرامی .

نغمه ی مهر میهن شنبه 6 تیر 1394 ساعت 13:55 http://nd1353.mihanblog.com

سلام اسمانم.خدا رحمت کند زنده یاد استاد شعاری نجاد را

چه خبر خوبی....من وبلاگ اولم رمز رو فراموش کردم و ایمیلم هیچی رو گردن نگرفت.گفت اصلا نبوده چنین رمزی

دومین وبلاگم هم که بلاگفا قرتی بازی در اورده میگه نام کاربری اشتباست.اخه کاربری هم اشتباه میشه.من میدونم رمزم اشتباست اما اون میگه کاربری


حالا اگه بلایی سر سومی بیاد برای همیشه از دنیای وبلاگ نویسی میرم بیرون.ترک و دی لیت

سلام نجمه جان .ممنونم . من هم روی آدرس وب شما لینک کردم اما پاسخ داد : وبلاگی با این آدرس یافت نشد! فکر کنم وب شمارو کلا بی خیال شدند ! البته شما که نویسنده خوبی هستی و داری کارت رو خوب انجام میدی .نه این کار رو نکن و مارو ترک نکن .به خاطر من ...
راستی ! هنوز وبلاگ رو مرتب نکردم و باید به روزش کنم . باید فرصت این کار برام پیش بیاد . تا اون موقع ...

امین جوانمرد جمعه 5 تیر 1394 ساعت 23:29 http://Aminj.ir

سلام همکار گرانقدر. امیدوارم حالتون خوب باشه. خیلی خوشحال شدم از اینکه به وبلاگم سر زدید. همچنین آرزوی موفقیت برای شما همکار با تجربه و اهل مطالعه...

سلام آقای جوانمرد .من هم از شما متشکرم به خاطر لطفتان .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.