آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

ارائه روش های موثر برای فرایند یاددهی-یادگیری
آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

ارائه روش های موثر برای فرایند یاددهی-یادگیری

ازین قسمت نمیاد !

چندی پیش بود که در یکی از برنامه های خندوانه ، پای صحبت یکی از نام آوران ورزشی  نشسته بودم . سوال هایی از اورسیده می شد تا به آن ها جواب بدهد . نمی توانست صحبت های قابل قبولی برای یک جوان موفق در آن سطح باشد .از خودم می پرسیدم که چرا با رسیدن به این مرحله هنوز نمی تواند روان و کامل صحبت کند و گفته هایش را بیان کند .

روز دیگری ماجرای نامه نویسی اداری در اداره ها مطرح بود .شکایت از این بود که اکثر مردم حتی بعضی از معلم ها هم نمی توانند نامه نگاری اداری داشته باشند و از مسئول مربوطه درخواست دارند که درخواست را برایشان بنویسد . باز هم این سوال برای من مطرح شد که چرا ؟ با وجود آن که درس های نامه نگاری در کتاب های درسی وجود دارند و دانش اموزان ما با آن ها سروکار دارند اما نتیجه این طور ضعیف دیده می شود ؟

من دو سه تا مدرسه بیشتر نتوانستم بروم و این سوال را بپرسم و همین طور اطرافیانی که به من جواب دادند هم از10 نفر تجاوز نکرد ، اما جالب است بدانید جواب های آن ها مشابه بود /آن ها اظهار می کردند که :

1- درس های مربوط به نامه نگاری بیش تر در حد یک روخوانی از روی درس بوده و  به صورت عملی این درس ها را کار نکرده اند .

2- درس هایی نبوده که در امتحانات جدی گرفته شوند و به صورت مستقیم  و صریح معلم به دانش آموزان اظهار می کرده که " از این درس در امتحان سوال نمیاد " .در نتیجه عملا نادیده انگاشته شده است .

درخواست من در این جا از معلمان کلیه مقاطع این است . لطفا هر درسی را برای ارزشی که مولفان برای آن در نظر داشته اند ، جدی بگیرید .این قدر نتیجه محوری ضربه ای است که در آینده متوجه فرزندان خودتان و جامعه ای که با آن روبرو هستید می شود . صحبت کردن با یک مجری، نامه نگاری،جواب دادن بهاسخ های یک نفر همه با ید در دوران مدرسه " به خصوص ابتدایی " تمرین و نهادینه شود . دست تمنای من و امثال من به سوی معلمان برای پرورش استعدادهای بچه ها به سوی معلمان این مرز و بوم دراز است .لطفا کوتاهی نکنید . 

تغییرات مهم


.......................

ما به دنبال دفع بدی‌ها با نیکی‌ها هستیم. با بینه و دلایل روشن و اخلاق نیکو، به سراغ اصلاح کجی‌ها و کج‌فهمی‌ها می‌رویم. به داشته‌ها چشم دوخته‌ایم تا نداشته‌ها از انگیزه و سرعت ما نکاهند و ما را مأیوس نکنند. نگرش‌های مثبت و بلند‌اندیشی را به منفی‌نگری و جزم‌اندیشی ترجیح می‌دهیم. به داشتن نگاه نظام‌مند و پیرامونی ارزش و اهمیت می‌نهیم. به خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی، مسئله‌شناسی و مسئله‌یابی و در عین حال کارآمدی و اثربخشی، انعطاف‌پذیری، شرح صدر و صبوری بها می‏دهیم. با آگاهی‌بخشی و ایجاد درک روشن مخاطبان، در پی فایق آمدن بر بسیاری از موانع ساختاری و ذهنی هستیم و با تأکید بر فرآیندهای تغییر و اصلاح و بهبود سبک‌ها، نگرش‌ها و روش‌ها، آینده‌ای روشن، پیشرفته و امیدبخش را در ذهن مخاطبان نشریه رقم می‏ زنیم؛ آینده‌ای که در آن، انسان‌های موحد و خداجو، با صلح و صفا و صمیمیت در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز دارند.....


کسانی که از خوانندگان مجله "شوق تغییر " هستند و آن را پیگیری می کنند ، می توانند تغییرات مهم در انتشار این مجله را در این آدرس بخوانند :



گونـــــــــــــــــــــش


کتاب داستانی خاطره انگیز



حتما شما هم خاطرات شیرین زیادی از دوران کودکی خودتان دارید و اگر نشانه هایی از آن خاطرات پیدا کنید ، ذوق زده می شوید و این نشانه ها خیلی شیرین هستند .

یکی از نشانه های خاطرات من در کودکی امروز پیدا شد . عکسی که در بالا می بینید یکی از کتاب هایی است که مادرم سال سوم دبستان برایم هدیه خرید .از آن هدیه هایی که مدیر مدرسه به اولیا می گفت به عنوان تشویق برای بچه ها بخرید و به مدرسه بیاورید . من هم همراه کتاب " موش دم بریده " و تعدادی خودکار و مداد ، این جایزه را دریافت کردم ( شاگرد ممتاز کلاس شده بودم ) اما این کتاب برای من داستانی شیرین و جذاب داشت .آن قدر کارهای مری برایم جالب بود که یادم می آید روزی دوسه بار فقط عکس هایش را نگاه می کردم . " مری " نخودفرنگی پاک می کرد ، خاگینه می پخت و .... هنوز هم فراموشش نکرده ام .اگر بازار کتاب پیدایش کنم حتما آن را می خرم البته به شرطی که عکس هایش همان باشد ....

آدمی ذاتاً آماده یادگیری است

خب ! دوستان ... بلاگفا حالش خوب شد . گرچه حال من رو حسابی رفت .این همه منتظر موندم تا نتیجه رو بهتر از این ها ببینم .اما دوسال از نوشته ها نیستند و همه برباد فنا رفته اند . شاید دیگه برنگشتم به این سرویس دهنده و همین جا نوشته های خودم رو ادامه دادم . الان هم می خواهم از کتاب روانشناسی رشد دکتر علی اکبر شعاری نژاد برایتان مطلبی بیاورم .



در صفحه 294 از کتاب روان شناسی رشد دکتر شعاری نژاد ، چاپ هفدهم در مورد اقسام یادگیری آمده است :


یادگیری را معمولاً بر حسب رفتارها و افکاری که دربرمی گیرد مطرح می کنند .زیرا یادگیری ، چنان که گفتیم ، تغییری را ضمن تجربه شامل می شود .بنابراین ، می توان سؤال کرد تغییر ناشی از یادگیری در چه جنبه هایی از رفتار ظاهر می شود ؟ درواقع ، وقتی یاد می گیریم برای پیدایش تغییر در خویشتن تلاش می کنیم و این تغییر ممکن است به شکل های ایجاد ، اصلاح، و تکمیل یا به طور کلی افزایش و کاهش ظاهر شود .به عبارت دیگر ، پس از آن که آموختیم ، رفتار یا فکر ما دیگر آن نیست که قبلا داشتیم بلکه تغییر یافته است که این تغییر ممکن است بی درنگ ظاهر شود مانند آموختن جدول ضرب ، یا در بلند مدت خودش را نشان دهد مانند پیدایش عادت های بهداشتی .


رفتار آدمی دارای سه بعد یا سه جنبه است از این قرار :

الف . بعد شناختی شامل افکار ، عقاید ، معلومات .

 ب . بعد روانی حرکتی شامل همه مهارت ها .

پ . بعد عاطفی و اجتماعی شامل احساسات ، گرایش ها ، ارزش ها .


یادگیری در هر یک از ابعاد مذکور ، به صورت تغییری در ان بعد ظاهر می شود ، مثلاً معلومات ما زیاد یا اصلاح و یا کامل می شود ( بعد شناختی ) مهارتی را می آموزیم مانند رانندگی ( بعد روانی حرکتی ) ؛ نظر یا دیدگاهمان نسبت به شخص ی چیزی عوض می شود یا خوش بین یا بدبین می شویم ( بعد عاطفی و اجتماعی ).

درباره این که آدمی چگونه یاد می گیرد نظریه های مختلفی مطرح شده اند .در بعضی آن را نتیجه و محصول برقراری تداعی یا رابطه بین محرک های خاص ( عوامل خارجی یا محیطی مؤثر در فرد ) و پاسخ های خاص ( واکنش فرد ) می دانند ( نظریه های شرطی کلاسیک و عامل .....


ادامه ی متن را در کتاب روان شناسی رشد ؛ دکتر علی اکبر شعاری نژاد ؛انتشارات اطلاعات ، بخوانید .