آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

ارائه روش های موثر برای فرایند یاددهی-یادگیری
آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش

ارائه روش های موثر برای فرایند یاددهی-یادگیری

عوامل موثر در بازی کودکان

متنی مختصر از یک مقاله ی خواندنی را از مجله " شوق تغییر "شماره 15، برایتان انتخاب کرده ام با عنوان " عوامل موثر در بازی کودکان " نوشته : دکتر شراره سادات سرسرابی و پریسا سعادتی .


گرچه مجله شماره 16 هم به چاپ رسیده و شماره 17 هم به زودی به دستمان خواهد رسید ، اما مطالب این مجله آن قدر خواندنی و مفید هستند که انتخاب های دیگری از آن برای نوشتن خواهم داشت .






نویسندگان ، عوامل موثر در بازی کودکان را این طور برشمرده اند و سپس شروع به توضیح هرکدام کرده اند . در ابتدا آمده است : " عوامل متعددی در بازی کودکان تأثیر دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از : سن ، جنس ، هوش و محیط . "




  برای خواندن متن کامل لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید :


نویسندگان ، عوامل موثر در بازی کودکان را این طور برشمرده اند و سپس شروع به توضیح هرکدام کرده اند . در ابتدا آمده است : " عوامل متعددی در بازی کودکان تأثیر دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از : سن ، جنس ، هوش و محیط . "



توضیح مختصری از هر کدام را برایتان می نویسم :


سن : کودک در هر سنی ، بازی ویژه ای را می پسندد مثلاً او درهمان روزهای نخست تولد ،‌به لگدزدن و حرکت های دست علاقه دارد ...کودکان 3 تا 4 ساله ،‌بیش تر به بازی ارتباطی می پردازند ... از 4 تا 6 سالگی است که کودکان بیش تر و بیش تر به بازی اشتراکی روی می آورند ...

بهترین تقسیم بندی را در این باره ژان پیاژه انجام داده که می گوید : در جریان رشد 3 نوع بازی مشاهده می شود که از نظر ساختار با یکدیگرتفاوت دارند و به ترتیب یکی پس از دیگری ظاهر می شوند . 

* بازی های تمرینی ( بدو تولد تا 2 سالگی )

*بازی های نمادی ( 2 تا 5 سالگی )

* بازی های باقاعده ( 7 تا 11 سالگی ) 

( شما می توانید توضیح هریک را به طور کامل در این مجله بخوانید )


جنس: جنسیت یکی از عوامل موثر در بازی است .... در زمینه تفاوت میان بازی دختران و پسران ،‌عمده ترین عوامل عبارت اند از : طبیعت و فطرت کودک ..... انتظارات و توقعات والدین و جامعه از دختر و پسر ..... ( توضیحات کامل را در مجله بخوانید )


محیط : تأثیر محیط بربازی کودک را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد :

1- غنا بخشیدن به محرکاتی که کودک با آن ها بازی می کند .....

2-تفاوت بازی های کودک در محیط های مختلف از نظر جغرافیایی ....


هوش : هوش می تواند بر نحوه ی بازی و نوع آن ،‌انتخاب اسباب بازی و استفاده از ان تأثیر بگذارد .کودکان تیزهوش سعی می کنند وسایل و اسباب بازی هایی را انتخاب کنند که بتوانند با ان ها به ابتکار و ابداع دست بزنند و قوای ذهنی خود را به کار گیرند .کودکان باهوش تر مدت کم تری به یک بازی مشغول می شوند ، زیرا خواهان تنوع هستند و از آن لذت می برند.کودکان باهوش در سنین بالاتر به بازی هایی که مستلزم فعالیت های ذهنی و جسمی است می پردازند .مثلا جمع آوری اشیای مورد نظر ( کلکسیون ) برای آنان جذاب و لذت بخش تر است .


نتیجه گیری 

با توجه به تاثیر سن،جنس،محیط و هوش بر نوع بازی هایی که اشخاص، متقاضی شرکت کردن در ان ها هستند ،‌معلم مدبر و پژوهنده باید بداند در جمع هرگروه از دانش آموزی شیوه ای که جلب نظر بیش تری دارد ، از همان روش در بازی های آموزش محور خود بهره ببرد .معلم بایدشرایط حاکم برهر کدام از عوامل موثر بر بازی را بداند ، با نگاه پژوهشگرانه به آن ها توجه کند و آن ها را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند آموزش های غیر مستقیم بیش تر و با کیفیت تری را برای رشد آمورشی دانش آموزان به کار گیرد .

نظرات 2 + ارسال نظر
ارمغان سلامتی جمعه 29 خرداد 1394 ساعت 15:30 http://salamat4you.mihanblog.com/

احسنت




اگر از خودخواهی کسی به تنگ آمده ای، او را خوار مساز؛ بهترین راه آن است که چند روزی رهایش کنی.

گاهی شاپرکی را از تار عنکبوت میگیری تا خیلی آرام رهایش کنی،شاپرک میان دستانت له میشود....
نیت تو کجا و سرنوشت کجا

هنگامی که افسرده ای ،بدان جایی در اعماق وجودت ،حضور " خدا " را فراموش کرده ای...

لحظه ها ،
تنها مهاجرانی هستند
که هر گز بر نمی گردند
هرگز !

ﮔﻼﯾـﻪ ﻫﺎ ﻋﯿﺒﯽ ﻧـﺪﺍﺭد ...
اما ﮐﻨــــﺎﯾﻪ ﻫــﺎ ﻭﯾـــ ــﺮﺍﻥ ﻣﯿـ کنـد

سه چیز را نگه دار:
گرسنگیت را سر سفره دیگران
زبانت را در جمع
و چشمت را در خانه دوست . .

عاشــق طرز فکر آدمهـــا نشویــد
آدمهـــا زیــبا فکـــر میکنند
زیـــبا حرف میزنند
امـــا زیــبا زندگـــی نمیکنند... !!

مراقب باش
بعضی حرف ها فقط قابل بخشش هستند
نه فراموش شدن !

آرزوهایت را کنار نگذار
دنیا بالاخره مجبور می شود با دلت کنار بیاید !

نغمه ی مهر میهن یکشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 14:54 http://nd1353.mihanblog.com

سلام.منزل نو مبارک.من به این قالب و این نوشته ها بیشتر عادت دارم تا عروس زیبای ادبیات.....من فکر نمی کردم به ادبیات علاقه داشته باشی.فکر می کردم به علوم و ریاضی بیشتر علاقه داری و منطق و فلسفه...که البته ادبیات میتونه همه ی این رشته ها رو جون و روح بده.البته هر رشته ای خودش روح و جان دارد اما ادبیات یه چیز دیگه است.

سلام نجمه جان .ممنونم . من فکر می کنم کسی که دنیا رو می شناسه و از علوم و ریاضی لذت می بره نمی تونه از خواندن شعر و متن ادبی و داستان اصیل لذت نبره . مثلا شیخ بهایی ( که من حتی گوشه ی ناخنش هم نمیشم ) با اون همه علم ریاضی و فیزیک و معماری ، شعرهای تاثیرگذاری رو سروده که واقعا خواندنیه . شما و پدربزرگوارتان هم در ادبیات نقشی مثال زدنی دارید .همیشه سلامت باشید .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.