X
تبلیغات
رایتل

عوامل موثر در بازی کودکان

متنی مختصر از یک مقاله ی خواندنی را از مجله " شوق تغییر "شماره 15، برایتان انتخاب کرده ام با عنوان " عوامل موثر در بازی کودکان " نوشته : دکتر شراره سادات سرسرابی و پریسا سعادتی .


گرچه مجله شماره 16 هم به چاپ رسیده و شماره 17 هم به زودی به دستمان خواهد رسید ، اما مطالب این مجله آن قدر خواندنی و مفید هستند که انتخاب های دیگری از آن برای نوشتن خواهم داشت .






نویسندگان ، عوامل موثر در بازی کودکان را این طور برشمرده اند و سپس شروع به توضیح هرکدام کرده اند . در ابتدا آمده است : " عوامل متعددی در بازی کودکان تأثیر دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از : سن ، جنس ، هوش و محیط . "




  برای خواندن متن کامل لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید :


نویسندگان ، عوامل موثر در بازی کودکان را این طور برشمرده اند و سپس شروع به توضیح هرکدام کرده اند . در ابتدا آمده است : " عوامل متعددی در بازی کودکان تأثیر دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از : سن ، جنس ، هوش و محیط . "



توضیح مختصری از هر کدام را برایتان می نویسم :


سن : کودک در هر سنی ، بازی ویژه ای را می پسندد مثلاً او درهمان روزهای نخست تولد ،‌به لگدزدن و حرکت های دست علاقه دارد ...کودکان 3 تا 4 ساله ،‌بیش تر به بازی ارتباطی می پردازند ... از 4 تا 6 سالگی است که کودکان بیش تر و بیش تر به بازی اشتراکی روی می آورند ...

بهترین تقسیم بندی را در این باره ژان پیاژه انجام داده که می گوید : در جریان رشد 3 نوع بازی مشاهده می شود که از نظر ساختار با یکدیگرتفاوت دارند و به ترتیب یکی پس از دیگری ظاهر می شوند . 

* بازی های تمرینی ( بدو تولد تا 2 سالگی )

*بازی های نمادی ( 2 تا 5 سالگی )

* بازی های باقاعده ( 7 تا 11 سالگی ) 

( شما می توانید توضیح هریک را به طور کامل در این مجله بخوانید )


جنس: جنسیت یکی از عوامل موثر در بازی است .... در زمینه تفاوت میان بازی دختران و پسران ،‌عمده ترین عوامل عبارت اند از : طبیعت و فطرت کودک ..... انتظارات و توقعات والدین و جامعه از دختر و پسر ..... ( توضیحات کامل را در مجله بخوانید )


محیط : تأثیر محیط بربازی کودک را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد :

1- غنا بخشیدن به محرکاتی که کودک با آن ها بازی می کند .....

2-تفاوت بازی های کودک در محیط های مختلف از نظر جغرافیایی ....


هوش : هوش می تواند بر نحوه ی بازی و نوع آن ،‌انتخاب اسباب بازی و استفاده از ان تأثیر بگذارد .کودکان تیزهوش سعی می کنند وسایل و اسباب بازی هایی را انتخاب کنند که بتوانند با ان ها به ابتکار و ابداع دست بزنند و قوای ذهنی خود را به کار گیرند .کودکان باهوش تر مدت کم تری به یک بازی مشغول می شوند ، زیرا خواهان تنوع هستند و از آن لذت می برند.کودکان باهوش در سنین بالاتر به بازی هایی که مستلزم فعالیت های ذهنی و جسمی است می پردازند .مثلا جمع آوری اشیای مورد نظر ( کلکسیون ) برای آنان جذاب و لذت بخش تر است .


نتیجه گیری 

با توجه به تاثیر سن،جنس،محیط و هوش بر نوع بازی هایی که اشخاص، متقاضی شرکت کردن در ان ها هستند ،‌معلم مدبر و پژوهنده باید بداند در جمع هرگروه از دانش آموزی شیوه ای که جلب نظر بیش تری دارد ، از همان روش در بازی های آموزش محور خود بهره ببرد .معلم بایدشرایط حاکم برهر کدام از عوامل موثر بر بازی را بداند ، با نگاه پژوهشگرانه به آن ها توجه کند و آن ها را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند آموزش های غیر مستقیم بیش تر و با کیفیت تری را برای رشد آمورشی دانش آموزان به کار گیرد .

[ یکشنبه 17 خرداد 1394 ] [ 11:20 ] [ آسمان ]